Temat sporządzania testamentu nie należy do łatwych. Jeśli jednak chcesz mieć pewność, że Twój majątek po śmierci będzie odpowiednio rozdysponowany, warto się nim zainteresować. Najbezpieczniejszą opcją jest sporządzenie takiego dokumentu u notariusza. Jak to wygląda i jakie zalety ma tego typu rozwiązanie?

Jakie zalety ma sporządzenie testamentu u notariusza?

Tak naprawdę nie masz obowiązku, aby sporządzić taki dokument u notariusza. Równie dobrze możesz napisać go własnoręcznie lub przekazać swoją ostatnią wolę ustnie. Jednak, jeśli wybierzesz którąś z tych opcji, musisz wiedzieć o jednej ważnej rzeczy. Tylko testament w formie aktu notarialnego ma moc urzędową.

Poza tym są inne argumenty przemawiające za tym, że warto skorzystać z doświadczenia i wiedzy urzędnika. Pomoże Ci to w uniknięciu poważnych błędów, które mogą doprowadzić do tego, że sąd uzna testament za nieważny. W takiej sytuacji Twoja ostatnia wola nie zostanie spełniona i nie będziesz miał na to żadnego wpływu. Zamiast niej zostaną wdrożone ustawowe zasady dziedziczenia.

Sporządzenie testamentu u notariusza – jak wygląda i na co musisz zwrócić uwagę?

W Polsce obowiązuje Prawo o notariacie, czyli ustawa z 1991 roku, która reguluje zasady dotyczące m.in.:

  • przetwarzania danych osobowych przez notariuszy,
  • dokonywania czynności notarialnych,
  • poświadczania dokumentów notarialnych,
  • odpowiedzialności dyscyplinarnej notariuszy.

Z punktu widzenia sporządzania testamentu, ważny jest art. 80, mówiący o tym, że jest to dokument, który musi być zrozumiały i przejrzysty. Istotny jest także art. 85, zgodnie z którym urzędnik musi Cię wylegitymować, a następnie określić, czy masz zdolność prawną oraz do czynności prawnych i czy może przygotować dla Ciebie testament. Nie obawiaj się jednak zawiłości prawnych. Notariusz ma obowiązek, aby udzielić Ci wszystkich niezbędnych informacji. Musi on również przedstawić Ci skutki Twoich rozporządzeń majątkowych. Wobec tego nie obawiaj się zadawać pytań, jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe.

Ile trwa sporządzanie testamentu u notariusza? Nie jest to czasochłonny proces, ponieważ zazwyczaj wystarczy jedna wizyta. Jednak wcześniej będziesz musiał dobrze przemyśleć różne kwestie, co pewnie zajmie trochę czasu. Dobrze zastanów się jak rozdzielić majątek i zapisz wszystko na kartce, aby o wszystkim pamiętać. Weź pod uwagę, że do spadku zaliczają się nie tylko oszczędności, mieszkania, czy samochody. Należą do niego również długi, a także prawa majątkowe.

Po omówieniu wszystkich najważniejszych kwestii urzędnik przygotuje dla Ciebie indywidualnie opracowany wzór testamentu. Zwróć uwagę, czy dokument przygotowany jest we właściwy sposób. Jeśli składa się z kilku arkuszy papieru, każdy z nich musi być ponumerowany, a także opatrzony parafką.

Gdy wszystko będzie już gotowe konieczne, jest złożenie własnoręcznego podpisu w obecności notariusza. Jeszcze zanim podpiszesz testament, urzędnik ma obowiązek przeczytać go na głos i upewnić się, że zrozumiałeś całą treść.