Hałas w pracy stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia pracowników, wpływa na koncentrację i efektywność wykonywania zleconych zadań. Długotrwałe przebywanie w takich miejscach ma bardzo negatywny wpływ na wiele aspektów życia. Zadaniem pracodawcy jest przestrzeganie norm i przeciwdziałanie negatywnym skutkom hałasu.

 Jakie skutki dla zdrowia pracowników może mieć hałas w miejscu pracy?

Hałas w pracy jest naturalnym zjawiskiem biorąc pod uwagę konieczność pracy w open space, gdzie każdy z pracowników musi się ze sobą komunikować. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że zbyt wysoki poziom hałasu wpływa bardzo negatywnie na efektywność realizowanych zadań. Gdy pracownik jest zmuszony wykonywać obowiązki obok hałasujących maszyn czy źle działającej klimatyzacji zmniejsza się jego skupienie, zdolność do analitycznego myślenia oraz kreatywność.

Przekraczanie dopuszczalnych norm hałasu w miejscu pracy ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie pracowników, może to spowodować czasowe lub trwałe uszkodzenie słuchu. Jeżeli pracownik często przebywa w miejscach, w których przekraczany jest poziom 70 dB, może dojść do trwałego uszkodzenia słuchu i układu nerwowego. Innymi przypadłościami, z którymi mogą borykać się pracownicy są:

  • problemy ze wzrokiem,
  • obniżenie sprawności fizycznej,
  • rozdrażnienie, migreny, problemy ze skupieniem,
  • obniżenie zdolności intelektualnych.

Dopuszczalne normy hałasu w pomieszczeniach biurowych

Pracownicy biurowi powinni wiedzieć, że poziom hałasu w biurze reguluje norma PN-N-01307: 1994. Określa ona następujące dopuszczalne wartości:

  • 55 dB – w pomieszczeniach administracyjnych i biurowych,
  • 65 dB – sekretariat i biuro obsługi klienta,
  • 75 dB – pomieszczenia z dodatkowym źródłem hałasu.

Kolejną ważną normą jest PN-87/B-02151/02, która określa dopuszczalny poziom przenikania hałasów poza tymi generowanymi w pomieszczeniu:

  • 35 dB – pomieszczenia, w których wymagana jest bardzo duża koncentracja niezbędna do pracy umysłowej,
  • 40 dB – pomieszczenia administracyjne bez wewnętrznych źródeł hałasu,
  • 45 dB – pomieszczenia administracyjne z wewnętrznym źródłem hałasu.

Artykuł 283. kodeksu pracy bronią do walki z nadmiernym hałasem w pracy

Każdy pracownik powinien cenić swoje zdrowie i nie dopuszczać do sytuacji, w której jest narażony na niedosłuch lub inne poważne skutki oddziaływania hałasu. Każde miejsce pracy powinno być prowadzone zgodnie z zasadami BHP i wypełniać je bez naruszania norm.

Artykuł 283. kodeksu pracy jasno mówi, że każdy kto narusza dopuszczalne normy bezpieczeństwa i higieny pracy podlega karze grzywny od 1000 do 30 000 zł.

Jeżeli w Twoim miejscu pracy nagminnie dopuszczane jest przekraczanie norm hałasu i czujesz, że negatywnie wpływa to na Twoje zdrowie, skontaktuj się z Państwową Inspekcją Pracy. Do jej obowiązków należy kontrolowanie zakładów i sprawdzenie, czy przestrzegane są w nich podstawowe zasady BHP. Szanuj swoje zdrowie, bo masz je jedno. Nie warto poświęcać go dla pieniędzy.